Porsche 911 930 Turbo | Pts Ferrari Yellow | Full History | 30-year-ownership
Afstand:
... km.
Postcode (NL)
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Loading... |
Print
Specificaties | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Opties |
Lederen bekleding, Metallic lak, Onderhoudsboekje(s) aanwezig |
Opmerkingen |
Porsche 911 930 3.3 Turbo | PTS Ferrari Yellow Unieke vondst! Deze perfect dealeronderhouden Porsche 930 Turbo 3.3 beschikt over een indrukwekkende historie. Een historie waarin Pon een belangrijke rol speelt, aangezien de klassieke Elfer daar altijd feilloos is onderhouden. We praten over de afgelopen 30 jaar, want zo lang is de 930 in handen geweest van zijn voormalig eigenaar! Kortom, de liefhebber die op zoek is naar een originele Porsche 911 Turbo met een aantoonbare geschiedenis, een fantastische conditie en een heerlijk pure rijervaring, heeft aan deze Prins Classic de ideale auto. Bovendien is de gele carrosserie een absolute zeldzaamheid en een heuse nekkendraaier! PS Widowmaker is een bijnaam die de vrijgezellige Porsche fanaat volledig koud laat. Of heeft u uw rechtervoet sowieso wel in bedwang? Hierbij dagen we u uit! Historie De Porsche 930 Turbo is even beroemd als berucht. De snel uitstappende kont heeft in het verleden voor heel wat zweethandjes gezorgd, waarna de geblazen 911 koosnaam “Widowmaker” kreeg opgedrukt. Dit unieke exemplaar stamt echter uit een veel latere serie, waarbij de handling aanzienlijk was verbeterd. Tegelijkertijd werd de motorinhoud opgeboord van 3,0 naar 3,3 liter, dus de snelheidsbeleving is door de jaren heen allerminst getemperd. En terecht. Dit specifieke exemplaar werd in Luxemburg nieuw op kenteken gezet nadat zijn opvolger, de 964, al klaarstond. Daarmee is het één van de jongste 930’s. Dat hij er fris bijstaat, heeft echter meerdere redenen: vanaf het moment dat de 911 Turbo trouw is aan Nederland, inmiddels al 30 jaar, is het onderhoud op reguliere basis en uiterst punctueel verzorgd door Pon Dealer. Geen Nederlands concern dat dichterbij het Porsche vuur zit dan Pon! Precies even lang is de geblazen 930 in het bezit geweest van één en dezelfde eigenaar. Het maakt dit specifieke exemplaar extra bijzonder én waardevol, want de geschiedenis is geheel traceerbaar en we weten dat de Porsche al die tijd met dezelfde precisie en zorg is behandeld. Dit moet de liefhebber toch aanspreken…?! Exterieur Geen sterveling die om ons gele gevaar heen kan. Ja, de opvallende carrosserietint en zeer zeldzame PTS 'Ferrari Gelb' is hier (mede)verantwoordelijk voor. Maar ook de fraaie conditie heeft een aandeel in het feit dat menig onderkaak het moet afleggen tegen de zwaartekracht. De latere 930 Turbo serie met 3.3 motor is eenvoudig te herkennen aan zijn “tea tray” achterspoiler: een opgehoogde versie van de “whale tail”, want Porsche moest toch ergens ruimte maken voor een intercooler. Het contrasterende effect van de zwarte omranding + koelopeningen op diezelfde spoiler is in combinatie met geel des te indrukwekkender. Ditzelfde zwart komt terug in het hart van de Fuchs velgen, delen van de bumpers en de steenslagfolies op de (ver)brede achterspatborden. Uiteraard werd aan het kenmerkende 911-silhouet niet getornd! Interieur & uitrusting Over zwarte randen gesproken: ze verraden de aanwezigheid van een elektrisch schuifdak. Anders dan tegenwoordig is het open dak zelf namelijk in carrosseriekleur gespoten in plaats van gemaakt van glas. Des te meer kunt u genieten van de gele uitdossing! Qua interieuraankleding hield Porsche het graag zakelijk: zwart leder wordt afgewisseld door zwarte kunststoffen en zwarte hemelbekleding. Zelfs de 5 geclusterde tellers in het brede instrumentenpaneel hebben een zwarte achtergrond. De elektrische zithoogteverstelling van de sportstoelen toont aan dat de uitstraling minimalistischer en spartaanser is dan de uitrusting. In een klassieke Porsche 911 Turbo komt u niets tekort hoor! Techniek & performance U hoeft maar naar het gaspedaal te kijken of de sensatie van de 930 is al voelbaar. De rijervaring is gevaarlijk lekker, echter niet zo agressief als bij de eerste series het geval was. Een verbeterde handling zorgt ervoor dat de achterkant minder snel een eigen leven gaat leiden. Tegelijkertijd ging de output erop vooruit sinds de introductie van de grotere 3,3 liter 6-cilinder turbo-boxermotor: 300 paarden verdwijnen via een manuele 5-bak richting de achteras. Accelereren van 0 naar 100 km/h neemt iets meer dan 5 seconden in beslag en de topsnelheid ligt met 260 km/h ruim boven menig moderne, elektronisch afgeregelde sportauto. Met zulke prestaties neemt de Porsche 930 Turbo duidelijk afstand van de minder krachtigere versies gebaseerd op de 911 G-series. Wanneer bent u van plan datzelfde te gaan doen? Met vriendelijke groet, team Prins. Meer informatie Algemene informatie Modelreeks: jan. 1983 - aug. 1992 Technische informatie Vermogen: 221 kW (300 PK) Aantal cilinders: 6 Aandrijving: Achterwielaandrijving Maten en gewichten Laadvermogen: 391 kg GVW: 1.680 kg Wielbasis: 227 cm Interieur Interieurkleur: Zwart Milieu Emissieklasse: Euro 0 Onderhoud, historie en staat Aantal eigenaren: 2 Aantal sleutels: 2 Financiële informatie BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling) Motorrijtuigenbelasting: € 190 - € 207 per kwartaal |