Ferrari Testarossa Monospecchio | 32-year-ownership
Afstand:
... km.
Postcode (NL)
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Loading... |
Print
Specificaties | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Opties |
Lederen bekleding, Onderhoudsboekje(s) aanwezig |
Opmerkingen |
Ferrari Testarossa Rosso Corsa We kennen de hoofdstad van Frankrijk vooral als stad van de liefde en de moderne kunst. Daar kunnen we de liefde voor klassieke kunst per heden aan toevoegen, want deze iconische Testarossa Monospecchio / Monodado is origineel in Parijs geleverd door officieel Ferrari Dealer Charles Pozzi – vernoemd naar de gelijknamige oprichter. Bijzonder is ook dat de huidige, Nederlandse eigenaar al sinds 1993 in het bezit is van de Italiaanse legende. De afgelopen 3 decennia is de Testarossa onderhouden c.q. vertroeteld door Ferrari Kroymans in Hilversum. Een map met servicehistorie en originele documentatie bevestigt datgene wat de kenner bijna letterlijk van de Rosso Corsa carrosserie ziet afdruipen: dit is écht een parel van een machine! Historie De juiste uitvoering, de juiste kleuren, de juiste geschiedenis; deze Ferrari Testarossa neemt het begrip ‘droomauto’ wel héél nauw. De Monospecchio (enkele buitenspiegel halverwege de A-stijl) / Monodado (enkele centrale bout in de velg) specificatie is veruit het meest geliefd. Vooral de combinatie van die 2 is hoogst begeerlijk. En hetzelfde kunnen we zeggen over de historie van dit specifieke exemplaar: de leverende dealer is immers niet ‘zomaar’ een Ferrari Dealer. Het is opgericht door de voormalig Franse Formule 1-coureur Charles Pozzi, waarna Maranello tevens de kleur Blu Pozzi vernoemde, als eerbetoon aan de racelegende. Charles reed één seizoen in de koningsklasse van de autosport, namelijk in 1950: het allereerste jaar dat de raceklasse F1 was gedoopt. Wat onze Testarossa extra begerenswaardig maakt is het feit dat gerespecteerd Ferrari Dealer Kroymans verantwoordelijk is voor het technisch perfecte onderhoud dat de afgelopen 32 jaar aan de iconische supercar is gepleegd. Dit alles is tot in de puntjes nauwkeurig bijgehouden in de originele boekjes en mappen van de Testarossa. Vanaf het moment dat de Italiaanse klassieker in 1993 naar Nederland is gehaald, is de auto in het bezit geweest van één enkele eigenaar. Dit maakt de geschiedenis extra overzichtelijk en uitstekend traceerbaar. Exterieur Iedereen die de jaren 80 en 90 bewust heeft meegemaakt zal merknaam Ferrari standaard associëren met de Testarossa. Het revolutionair ontworpen model heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten en staat bij velen tot in de eeuwigheid op het netvlies gebrand. De posters en schaalmodellen die menig slaapkamer opsierden hebben hier aan bijgedragen. En hetzelfde geldt voor de hoofdrol die de Testarossa Monospecchio / Monodado zichzelf opeiste tijdens legio spectaculaire achtervolgscènes in de Amerikaanse hitserie Miami Vice. Mede hierdoor heeft de Ferrari klassieker een speciaal plekje in de autoharten van dertigers en veertigers veroverd. De Testarossa is een jeugdsentiment, pure cult en daarom alleen al van onschatbare waarde. Verantwoordelijk hiervoor zijn talloze opzwepende designelementen zoals de breed toelopende achterzijde, zwarte covers die over de achterlichtunits heen zijn geplaatst en natuurlijk de luchtinlaten direct achter de portieren waarvan de kunstzinnige luchtgeleiding al vlak achter de voorwielen begint. Ook de verhoging op de motorkap achter is typisch Testarossa. De eigenwijze positionering van de enkele buitenspiegel, hoog naast de bestuurder, geeft het model een uniek karakter. Dit is hoe de liefhebber het ultieme Ferrari icoon het liefste ziet! En uiteraard is Rosso Corsa dé kleur voor een legendarische creatie uit Maranello: als symbool voor het bloed dat nu op hoog tempo door uw aderen stroomt. Interieur Naast herkenbaar is het design van de Ferrari Testarossa ook hoekig. Dit past helemaal in de tijdgeest waarin het model tot stand kwam. De ontwerpers beperkten zich echter niet tot het exterieur en voorzagen het interieur van een even strakke en scherpe styling. De no-nonsens opzet wordt in dit geval geaccentueerd aan de hand van een Nero lederen afwerking van de stoelen, het stuurwiel, de portieren, het instrumentenpaneel en het volledige dashboard. Analoge tellers en meters beschikken over een oranje opschrift en in de brede tunnelconsole is er volop ruimte voor knoppen, schakelaars en andere belangrijke bedieningselementen zoals de manuele transmissie met traditioneel H-patroon. De aluminium pookknop steekt er statig bovenuit en laat zich door schitterende schakelcoulissen loodsen. Dit is hoe supercar rijden oorspronkelijk bedoeld is! Techniek & performance De Ferrari Testarossa dankt zijn naam aan de ‘rode kop’ bovenop de 12-cilinder middenmotor. De 4,9 liter V12 kent een 180 graden “flat” lay-out die gelijk is aan die van voorganger Berlinetta Boxer. Daarmee zouden we kunnen zeggen dat de naam van de Ferrari BB misleidend is, want feitelijk had deze dus geen boxermotor. In beide gevallen heeft de krachtbron een plek gekregen direct achter de stoelen, vóór de achteras. In de Testarossa resulteert dit in een gewichtsverdeling van 40/60; ideaal voor een uitgebalanceerd weggedrag mét ruimte voor een ‘beetje’ spielerei. De V12 beschikt over 4 kleppen per cilinder en heeft een output van 390 enthousiaste, ongedempte paarden. Een turbo schittert namelijk door afwezigheid. En dat is te horen! Weinig zo meeslepend als een atmosferische Ferrari V12 tune in een Testarossa. Design en techniek vormen dus een 100% match. Logisch dat dit dé auto was (en nog steeds is?) voor aan de wand en op het witte doek… Met vriendelijke groet, team Prins. Meer informatie Algemene informatie Modelreeks: jan. 1985 - jun. 1992 Technische informatie Vermogen: 286 kW (389 PK) Aantal cilinders: 12 Aandrijving: Achterwielaandrijving Acceleratie (0-100): 5,8 s Topsnelheid: 295 km/u Maten en gewichten Laadvermogen: 260 kg GVW: 1.840 kg Wielbasis: 255 cm Interieur Interieurkleur: Nero Milieu Emissieklasse: Euro 0 Onderhoud, historie en staat Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden) Aantal eigenaren: 2 APK: Nieuwe APK bij aflevering Aantal sleutels: 2 Financiële informatie BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling) Motorrijtuigenbelasting: € 269 - € 297 per kwartaal |